Sidor

torsdag 17 mars 2011

Min PF-lektion i Samtalsmetodik


I onsdags höll jag i en PF-lektion, ämnet var samtalsmetodik och jag hade åtagit mig att hålla i en lektion i det då jag är så irriterad över att vi inte får någon samtalsmetodik under vår utbildning (något jag skrivit om tidigare, här)!

Kvällen innan lektionen satt jag och förberedde det sista och då kände jag bara att jag ångrade att jag tagit på mig det, då jag har så himla mycket annat att göra i skolan just nu. Men när jag väl gjort den kändes det bra och jag är glad att jag gjorde det. Jag inbillar mig att klassen uppskattade det också! ;) Det blev bara lite stressigt efteråt när PF:lektionen slutade klockan 12 och jag skulle vara i Norrtälje klockan 13:15 för att se en live telebildföreläsning från Gävle i kursen Barns rätt och barns röst. Jag hann i tid och det var en lättnad att kunna genomföra båda sakerna.

PF-lektionen var knepig att planera, för hela den kursen går som bekant ut på att vi ska få testa saker, upp och röra på oss och inte bara sitta på en vanlig föreläsning så att säga. Samtidigt vill man ju ge lite teori först, då det är ett nytt ämne för de flesta i klassen (däribland mig själv).
Jag hade 3 timmar på mig (9-12), och så dra bort 30 minuter för rast och 30 minuter i slutet för reflektioner och "feedback", då blir det bara 2 timmar kvar. Jag gjorde som så att jag planerade för 45 minuters teori och en liten diskussionspunkt, sedan rast och resten övningar. Det blev 1 timmes övningar.
Jag hade gjort två olika häften med övningar: en för "socialarbetarrollen" och en för "klientrollen". Det blev 4 personer i varje grupp som gick iväg till eget grupprum, vilket verkade vara precis lagom. De två som inte rollspelade observerade och kommenterade efteråt. Häftena innehöll 6 övningar och den grupp som jag var med i (och observerade enbart, det skulle bli så knepigt om det var 5 i en grupp som skulle rollspela) hann precis köra alla övningar en gång, dvs inte med några rollbyten utan det var bara en person som fick testa varje grej.
Nu fick vi alltså en timmes övningstid. Och alla hann inte ens testa varje övning en gång. Egentligen borde man ha fått köra varje övning många gånger, för att verkligen få in tekniken. Men nu fick alla alltså inte ens ett försök på varje. Gah! Bättre än inget förstås, men det behövs verkligen mer! Det lät visserligen på PF-läraren efteråt som att vi kanske ska köra lite fler sådana liknande övningar nästa PF-lektion, det hoppas jag verkligen på.

Till min teoripresentation använde jag det gratis onlineverktyget Prezi, och min presentation ligger ute online för den som vill titta (även om den förmodligen inte ger så mycket utan prat till då det bara är stödpunkter till mina oerhört faktaspäckade utläggningar ;)
Funderar på om det går att lägga ut övningshäftena för nedladdning någonstans också, någon som vet något bra ställe för det? Annars om någon vill ha dem är det bara att skriva i gästboken.

Imorgon är det seminarium i kursen Livslopp så nu ska jag förbereda mig inför det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...