Sidor

tisdag 15 mars 2011

Boktips: Flickan och skulden (2002)


När jag gick i gymnasiet skulle vi skriva arbeten i samhällskunskapen, och jag skrev om samhällets syn på våldtäkt. Då läste jag boken "Flickan och skulden En bok om samhällets syn på våldtäkt" första gången, och den skakade om min värld rätt rejält på den tiden! För några månader sedan rådde jag min sambo, som arbetar som gymnasielärare, att läsa den och även han blev väldigt upprörd. Det är en ganska tunn, lättläst, spännande och välskriven bok.

Boken utgavs år 2002 och är skriven av journalisten Katarina Wennstam. Den skildrar statistik och utdrag ur förhörs- och domstolsprotokoll och så går hon igenom några uppmärksammade våldtäktsfall.

Bilden som framträder är enligt mig en rättsskandal; poliser, åklagare, media och domstolar tycks fortfarande skuldbelägga brottsoffren, gå igenom hennes sexuella historia, redogöra för vad hon hade på sig och hur hon betett sig tidigare under kvällen. Det framgår också att det finns en allmän uppfattning om hur en våldtagen flicka "bör" bete sig, och gör hon på något annat vis blir det svårare för henne att bli trodd. Skvallret och skitsnacket som följer då hela samhällen tar våldtäktsmannen/killens sida följer med hela vägen in i rättssalen och jag mår bokstavligt talat illa när jag läser den här boken!

Boken tar även upp några fall där rätten dömt på ett bra sätt.
I boken beskrivs exempelvis hur en 13-årig flicka vid upprepade tillfällen blivit våldtagen av 6 olika män i åldrarna 21 - 28 år (DB 802-00 och 285-00 Huddingen tingsrätt). Flickan förälskade sig i den 26-årige Antonio när hon var 12 år gammal och sjöng i kören i den kyrka han arbetade som vaktmästare. När hon var 13 år började de ha samlag med varandra, och snart börjar även 5 av Antonios kompisar att förgripa sig på henne. Flera av männen är gifta, och våldtäkterna och övergreppen sker i trappuppgångar, bilar och förrådsutrymmen. Ibland är de flera som hjälps åt. Alla fem döms till fängelse, Antonio får så mycket som 5 år. Flickan är även efter rättegången mycket kär i Antonio och har enligt hans egen uppgift försökt att komma i kontakt med honom i fängelset. Detta ser rätten som en sak som talar till hennes "fördel" - hon var i beroendeställning till honom. De nämner ingenstans i domen de rykten som florerat i staden efter att våldtäkterna blivit kända, och det faktum att flickan gått med på samlag med flera av männen vid tidigare tillfällen är inget som sänker hennes trovärdighet. Enligt Wennstam är det tyvärr en ovanlig dom på de punkterna.

Boken är fruktansvärt upprörande att läsa, och jag tycker verkligen att alla som på något sätt arbetar med ungdomar eller inom rättsväsendet ska läsa den. På omslaget av mitt pocketexemplar står det "Mardrömmen är verklighet. Alla borde läsa den här boken. Aftonbladet" och jag håller helt med! Den blev nominerad till, och vann även, olika priser.

Katarina Wennstam följde något år senare upp med boken "En riktig våldtäktsman" där hon skildrar saken utifrån våldtäktsmännen/killarnas "synvinkel". Den har jag tyvärr inte läst ännu, men jag återkommer när jag har gjort det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...