Sidor

torsdag 3 mars 2011

Kursstart: Barns rätt och barns röst - socialt arbete med barn och familj 7,5 p


I måndags tog jag mitt pick och pack och åkte 15 mil till Gävle för kursstart på distanskursen "Barns rätt och barns röst - socialt arbete med barn och familj". Kursansvarig är Hjördis Flodström Nilsson som tidigare har arbetat som socialdirektör och arbetat mycket med barnperspektivet och LVU-fall. Kursen är 7,5 poäng och består av 3 träffar i Gävle och 2 (eller 3?) telebildsföreläsningar. Den verkar så himla bra! Lärarna var jättekunniga och verkar väldigt engagerade, på eftermiddagen hade vi en föreläsning med Katrin Cidrér och hon höll en sådan inspirerande och engagerande föreläsning att publiken brast ut i en spontan applåd efteråt! Hon pratade mycket om att det finns olika sätt att förstå sociala problem; individ, samhälle, struktur, relationellt och så vidare. Och att detta varierar mycket genom tiden, just nu är det väldigt "inne" att intressera sig för faktorer hos individen, vad är det som gör att en person klarar sig bra och vad gör att en annan klarar sig mindre bra? Hon ställde många intressanta frågor som fick en att tänka efter - vad är egentligen bäst för barnen, hur mycket inflytande vill och bör individen själv få, hur mäter vi egentligen välfärd och är det ett rimligt instrument, och så vidare.
Vi fick se den ca 1 timme långa filmen "En dag i taget:ADHD/DAMP" som skildrar en familj (främst mamman) där sonen i skolåldern får diagnosen ADHD, hur livet innan diagnosen ser ut, hur livet efter ser ut (deprimerande lika), hur omgivningen reagerar på diagnosen, hur påfrestande situationen är för de inblandade, värdet av kontakt med människor i samma situation och en massa annat. Fruktansvärt bra, och en film jag verkligen rekommenderar till de flesta. Ska skriva en mer utförlig "recension" senare.

Det har varit lite knepigt att få tag på kurslitteraturen till den här kursen, den fanns inte på Norrtälje Bibliotek vilket jag är väldigt bortskämd med att den alltid gör! Måste därför låna böckerna inne på skolan, vilket jag inte har gjort ännu. Boken "Barn utan hem" verkar vara lite av en huvudbok så här i början av kursen, så den ska jag låna i morgon. Den är skriven av bland annat Gunvor Andersson, som också har skrivit en av böckerna vi har i kursen "Livslopp och utsatthet" som hör till socionomprogrammet. I morgon är det föreläsning inne på Sopis med docenten Marie Sallnäs, som har skrivit artiklar om barn i fosterhemsvård som vi ska läsa i Gävlekursen. Detta borgar för viss förvirring i mina studier fortsättningsvis, vilka böcker hör till vilken kurs och så vidare. Läser just nu tre kurser samtidigt, min almanacka är ovärderlig för att hålla reda på allt kan jag säga. Men det är SÅ roligt!


P.S. Igår fick vi veta hur det gick på Utredningsmetodik-tentan, och jag har firat hela dagen. :) Och det är så skönt att kunna kryssa för ännu en kurs som "klar". Ett steg närmare examen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...