Sidor

torsdag 31 mars 2011

Barns vänskapsrelationer

Jag har fullt upp med att vara ledig just nu så jag hinner inte skriva något blogginlägg! Men jag tänkte ändå lägga upp en liten text jag tidigare, för kursen Familje- och föräldraskapspsykologi, skrivit om barns utvecklande av vänskap;

Studier har visat att faktorer som inverkar på barns stiftande av vänskap är barnens konflikthanterings- och kommunikationsförmåga (s. 480). För att öka möjligheten för ett barn att finna nya kamrater kan det möjligtvis, i vissa fall, finnas anledning att se över barnets egen förmåga på dessa områden och arbeta med dem om de anses otillräckliga.

I undersökningar av barns sociala status har man identifierat fyra typer; populära, avvisade, försummade och kontroversiella barn (s. 472). De populära barnen uppvisar stora sociala färdigheter, de avvisade barnen uppvisar ofta aggressivt beteende, de försummade barnen verkar relativt ointresserade av social status, och de kontroversiella barnen uppvisar både aggressivt/osocialt beteende men kompenserar detta med mer prosocialt beteende däremellan.

Självreglering är en viktig egenskap som barnen behöver lära sig för att kunna fungera väl i sociala situationer (s 316). Genom lekar utvecklas denna förmåga, och man kan därför uppmuntra de barn som behöver utveckla denna egenskap ytterligare till att leka rollekar (s 318). Ett tryggt barn som är intresserad av att ha vänskapsförhållanden, och som uppvisar goda sociala färdigheter bör således inte ha några problem med att skaffa sig vänner.

Ett blygt barn har oftast svårare att få vänner än ett självsäkert barn. Ett barns självförtroende och självkänsla har visat sig påverkas av föräldrarnas uppfostringsstil, och det auktoritära föräldramönstret sammanfaller ofta med barn med god självkänsla (s 491). Det auktoritära föräldramönstret går ut på att föräldrarna bland annat visar tillgivenhet och acceptans för sina barn, har tydliga normer och regler samt visar respekt för individens integritet. Det kan inverka positivt på barnens självförtroende.

Andra saker som inverkar på vilka barn som bildar vänskapsband med varandra är huruvida de har något gemensamt eller ej (s 480). Att finna barn i samma ålder med samma intressen är viktigt för att kunna finna nya vänner, här kan fritidsintressen i form av exempelvis utövande av någon sport hjälpa till. Skolan kan göra mycket på det här området, genom att motverka gruppbildning där samma elever alltid umgås tillsammans och inte ”släpper in” andra elever. Exempelvis kan läraren ombesörja en omflyttning av eleverna i klassrummet, inte låta eleverna själva välja partner till grupparbeten samt uppmuntra till eftertanke, öppenhet och diskussion i klassrummet.

Källa: The Development of Children, by Michael Cole and Sheila R. Cole

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...