Sidor

tisdag 27 september 2011

Vecka 2 under praktiken

Måndag 5 september
Idag fick jag vara med på det första mötet med en klient! Det var ett besök på en daglig verksamhet som jag fick vara med på och det var mycket spännande. Min handledare läser universitetets handledarutbildning så jag fick i uppgift att skriva ett "Observationsreferat" över mötet, jag beskrev och analyserade lite kring vad som hände, vem som sade vad och varför olika individer handlade som de gjorde. Det skulle hon sedan använda i sin kurs. Det kändes mycket konstigt att vara med i rummet under mötet i egenskap av praktikant, man ville göra sig så osynlig som möjligt för man känner sig obekväm och lite "i vägen". Med min handledare går det ju bra, men vid klientmöten tänker jag verkligen att de, klienten, ju helst skulle se att jag inte var med alls. Men min handledare påpekar för klienterna att jag är där för att följa henne i hennes arbete, men självklart måste det kännas besvärligt med ytterligare en person i rummet.

Tisdag 6 september
I dag hade min handledare uppföljning av en Individuell Plan enligt LSS 10§ som jag fick vara med på. Även detta iakttog jag med stort intresse då fenomenet "att leda ett möte" intresserar mig mycket. Jag tycker att min handledare känns väldigt kompetent och säker i sin roll så det känns skönt att få följa just henne!

Onsdag 7 september
Ärendedragning på förmiddagen, jag hängde med mycket bättre denna gång trots att det bara gått en vecka sedan den första ärendedragningen jag var med på. På eftermiddagen satt jag och läste utredningar och domar, samt att min handledare visade mig datorprogrammet ProCapita dit jag fått egen inloggning.

Torsdag 8 september
Jag har inte skrivit något i min almanacka den här dagen så då satt jag förmodligen och läste domar, utredningar och individuella planer mest hela dagen. Det låter kanske enformigt men det ger mycket i början när man inte har läst några sådana tidigare. Och ju fler utredningar jag läser desto bättre kan jag från början "förutspå" vad beslutet kommer att bli och på vilka grunder. En del utredningar är också väldigt spännande att läsa, det händer saker i kommunikationen mellan handläggare och klient, och man undrar verkligen "hur det kommer att gå" till slut.
En av handläggarna på kontoret var borta på eftermiddagen så då kunde jag sitta i hennes rum och använda datorn där, min handledare visade mig hur jag kunde använda några testpersoner i ProCapita för att lära mig hur man startar en utredning, dokumenterar och så vidare.

Fredag 9 september
Min handledare åker till Island så jag har instuderingsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...