Sidor

torsdag 6 maj 2010

Lönen för socionomer

Jag läser ju till "Socionom med inriktning mot äldre och funktionshindrade", dessutom har utbildningen en inriktning där vi läser olika ledarskapskurser med syfte att vi ska arbeta som chefer senare. Själv känner jag att jag brinner för området "familje- och barnproblematik" istället, och jag hoppas att jag kan jobba inom den nischen istället. Det är inte det att jag skulle ha något emot att arbeta inom äldrevården exempelvis, men i dagsläget är det inte det jag verkligen brinner för. Jag surfade i alla fall av en händelse in på SKTF:s lönestatistik för kommunanställda 2009, och fick en liten "chock" när jag såg löneskillnaden mellan de olika yrkena:
  • Socialsekreterare (22 776 - 29640)
  • Biståndsbedömare (23 140 - 29328)
  • Äldreomsorg ledningspersonal (26832 - 38792)
  • Funktionshinder ledningspersonal (26520 - 37440)
"Min" inriktning var den som var den lättaste att komma in på på Sopis i Stockholm. Vi var ett par stycken i klassen som oroade oss för att inriktningen mot äldre och funktionshindrade skulle vara så markant att det hindrade oss att söka oss till andra arbetsområden efter examen. Studievägledaren lugnade oss och försäkrade oss om att så länge vi får titeln "socionom" - vilket vi ju får - är vi själva fria att välja arbetsområde. Hon påpekade samtidigt att eftersom just vår inriktning innehåller de här chefsförberedande kurserna är den mycket bra att läsa, och enligt henne borde egentligen vår inriktning vara den mest eftertraktad för studenter att läsa. En titt på den där lönestatistiken förklarar lite av vad hon menade.

>Här< kan du läsa hela listan med lönestatistik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...