Sidor

torsdag 25 november 2010

PF-lektionen avklarad!

Idag har vi haft kursen Professionsspecifika Färdigheter (PF), en kurs som ger 1 poäng per termin, alla terminer, och syftar till att använda kroppen som redskap och personlig utveckling och så vidare. Den här terminen har alla i klassen gruppvis fått hålla i varsin lektion, och vår grupp hade således "undervisning" idag om "Professionella samtal med barn". Det var väldigt svårt att planera lektionen då det inte ska vara föreläsningar och dylikt utan aktiva övningar, och då (nästan) ingen i klassen har någon utbildning i att samtala med barn. Det går ju inte bara att kasta ut lite diskussionsfrågor och tro att man lär sig att samtala med barn på det sättet - om man inte har några som helst förkunskaper.
Men jag tror att vi lyckades balansera dagen hyfsat bra, även om alla i klassen är halvdöda nu och har lite koncentrationssvårigheter på grund av stressen från de Kvalitativa forskningsmetoderna... Som tur är tar den kursen slut i morgon, i och med ett slutseminarium och uppsatsopponering på varandras arbeten. Frågan är nu bara hur jag ska lyckas skrapa ihop lite energi för att förbereda min del av min grupps opponering?
Till i morgon ska jag besvara följande:
  1. Hur har författarna gått tillväga för att besvara frågeställningarna? Är metodvalet och genomförandet tillräckligt och tydligt beskrivet?
  2. För- resp. nackdelar med vald metod?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...