Sidor

måndag 22 november 2010

Hemtentan inlämnad!

Idag var det deadline för hemtentan i delmomentet Kvalitativa forskningsmetoder 7,5 p (som ingår i den större kursen Forskningsmetodik 15 p, som i och med denna tenta nu nästan är slut). Vi skulle i hemtentan svara på två frågor, och för godkänt betyg skulle vi ha minst 10 referenser i texten. För högre betyg skulle vi ha minst 25(!) referenser i texten. Lägg därtill att vi fick maximalt lämna in två A4-sidor med text, inklusive referenslista, och det blir en väldigt tråkig uppgift att genomföra.

Det fanns inte så mycket utrymme för att skriva några som helst egna tankar eller reflektioner, om man ville ha ett högre betyg d.v.s - satsade man på ett lägre betyg med endast 10 referenser i texten fick man nog plats med lite mer analys och djupa resonemang, något som visserligen är helt bortkastat att i så fall lägga ner tid på, då man ju ändå inte kan få mer än godkänt. Låter det lite galet? Ja det tyckte vi i klassen också.

Min klass (inte jag) har läst en kurs för den här läraren tidigare, och han bedömer hemskrivningarna efter ett speciellt system: Får man underkänt på ett område får man underkänt på hela tentan. Visserligen med möjlighet till komplettering, men efter komplettering (om sådan varit nödvändig) kan man - enligt källor i klassen - inte få mer än ett E, dvs lägsta möjliga betyg som ger godkänt. Detta innebär i praktiken att om man missar att skriva tryckort i referenslistan får man underkänt, efter att man har fixat detta avgörande misstag kan man maximalt få betyget E på sin tenta. Jag känner mig just nu helt övertygad om att jag har missat något någonstans i tentan, det känns som att man alltid gör det? Är i alla fall mentalt inställd på att få mitt första E.

Men jag funderar också lite på om lärarna verkligen får sätta betyg på det här sättet? Det känns inte så förenligt med dagens syn på lärande och kunskap...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...