Sidor

onsdag 4 maj 2011

Kursintroduktion och några funderingar

Idag var det kursstart för "Socialt arbete med äldre", 7 hp, och trots att jag var fruktansvärt trött och frusen i morse när jag vaknade lyckades läraren Lotta Henrikson väcka min entusiasm för den här kursen! Den verkar jättebra.

Förutom att gå igenom schema, kurslitteratur, examinationsuppgifter och så vidare fick vi fundera lite över vilka teorier och metoder som man arbetar efter inom äldreomsorgen. Det var ganska tyst i klassrummet till en början kan jag säga, de flesta hade samma erfarenhet som jag har; man arbetar inte efter några metoder inom äldreomsorgen!
Efter ett tag kom det fram lite andra erfarenheter, men jag kan säga att jag personligen har aldrig hört någon säga ett ord om en teori eller metod på något av de sex olika ställen jag har arbetat på (servicehus, hemtjänst, demensboende, äldreboende). Det är faktiskt väldigt tragiskt!

Sedan fick vi även diskutera hur pass mycket självbestämmande dagens omsorgstagare har rätt till i dagens äldreomsorg. Att själv få bestämma när man går och lägger sig, när man äter sina måltider, när man går upp på morgonen och så vidare, betraktas av de flesta som självklarheter. Men så är inte alltid fallet inom äldreomsorgen. Det som är mest upprörande är att det inte alls alltid handlar om resursbrist som gör att självbestämmanderätten får stryka på foten! Men vad handlar det om då? Jag har svårt att förstå det, i alla fall att förklara det, men på de arbetsplatser jag har varit har det handlat om en kombination av kulturen i arbetsgruppen, en överdriven normaliseringssträvan samt en rädsla för att "om en får vill alla..".

Nåja, i morgon ska vi ha en föreläsning med en av sveriges främsta forskare inom äldreområdet; Mats Thorslund. Lotta var noga med att påpeka att vi måste vara förberedda och pålästa inför hans föreläsning, vilket vi var flera i klassen som blev glada över att höra. Allt för många gånger är det alldeles för låg nivå och för "slappt" på både föreläsningar och seminarier, men i den här kursen verkar det ställas lite krav på oss och jag säger bara; jippi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...