Sidor

tisdag 1 juni 2010

Hur inriktat är mitt program egentligen?


Jag har ansökt om - och fått beviljat - mitt studieåterupptagande inför hösten, så nu är det klart att jag fortsätter läsa på socionomprogrammet nästa termin. I och med det har jag återigen börjat fundera över den inriktning jag läser, Äldre och funktionshindrade. Den information vi studenter fick av studievägledaren när vi startade programmet var att inriktningen inte var så betydande, vi blir fortfarande socionomer och kan söka alla jobb där en socionom efterfrågas. Men nu tittade jag lite på de kurser vi kommer läsa alla terminer framöver, och det är knappast någon kurs som är "allmän", de flesta vi läser är specifika just för socialt arbete med äldre och funktionshindrade. Jag skulle inte ha något emot att arbeta som exempelvis LSS-handläggare eller enhetschef, men det är inte det jag i dagsläget brinner för. Jag längtar efter familjeutredningstjänster...
Den allmäna inriktningen läser lite småkurser i dels äldrevård, men också barn, familj, missbruk, integration osv. Vi på våran inriktning får ju inget av det där! Det gör mig lite halvt stressad, och jag blev fast besluten att verkligen läsa klart distanskursen i "Spädbarnspsykologi" som ges på distans på Linnéuniversitetet. Jag registrerade mig på kursen VT09 men var tvungen att hoppa av då min sambo låg på sjukhus en längre period och jag var själv med mina ordinarie studier, våran 2-åriga dotter samt att jag var gravid och väldigt trött. Jag har sedan dess varit i mailkontakt med läraren som har gett klartecken till att jag läser klart kursen självständigt, och igår bestämde jag mig för att ta tag i det under sommaren. Om jag ska kunna söka anställningar inom familjeenheten känns det som att jag själv måste bredda min utbildning lite, så att jag inte enbart har "socialt arbete med äldre" att visa upp...
I morgon ska jag även ringa studievägledaren på universitetet och höra mig för lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...