Sidor

torsdag 3 juni 2010

Kurslitteratur införskaffad

Jag har nu tagit tag i kursen Spädbarnspykologi som jag tänker läsa på distans under sommaren. Steg ett är att införskaffa kurslitteraturen och som tur var fanns 3 av 3 böcker till det första momentet (av tre!) här på biblioteket i stan. Det är först boken "Graviditetens möjligheter" skriven av Margareta Brodén, en jätteintressant bok som handlar om föräldrars (främst mödrars) relation till sitt barn både under graviditeten och efter att barnet har fötts, anknytning och problem som kan uppstå i anknytningen. Den läste jag redan förra våren, men jag måste (och vill) läsa om den nu för att friska upp minnet.
Sedan är det en bok skriven av utvecklings-psykolog-gurun Daniel N. Stern som har den smått pinsamma titeln "En mor blir till" och slutligen en bok av författaren D.W. Winnicott, som heter "Spädbarn och deras mödrar" där jag inte vet något om vare sig författaren eller boken för den har jag inte hämtat ut på biblioteket ännu.
Jag passade även på att låna Daniel Sterns bok "Ett litet barns dagbok" som min utvecklingspsykologilärare tipsade om förut när vi läste psykologikursen på socionomutbildningen första året, första terminen. Den ska bli intressant att läsa och jag tror att den passar bra att läsa när man själv har en liten spädis hemma. Återkommer senare med mer ingående kommentarer till böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...