Sidor

söndag 9 maj 2010

Unga hemlösa i Sverige


För något år sedan hörde jag ett inslag på radion om att antalet barn i Sverige som inte har någonstans att bo ökar.
Det här verkar vara ganska knepigt att få fram statistik över, då socialstyrelsens kartläggningar över hemlösa i Sverige tidigare inte har tagit hänsyn till barn. Barnombudsmannen skriver nu i en notis att i Socialstyrelsens senaste kartläggning (2005) kom det fram att 30 procent av de hemlösa var föräldrar till ett eller flera barn under 18 års ålder. Läs BO:s notis här

Mörkertalen för hemlösa barn är dock stora då de ofta är skrivna hemma hos en vårdnadshavare trots att de faktiskt inte bor där. Därför ska socialstyrelsen nu göra en mer omfattande kartläggning blanda annat för att få fram hur många barn som egentligen är drabbade av hemlöshet i Sverige idag.

En studie, "Tillfälligt uppbrott. Om ungdomar som rymmer och kastas ut hemifrån", utförd av Sara Högdin och Yvonne Sjöblom på Socialhögskolan i Stockholm år 2009 visade att mer än var tionde elev i årskurs 2 på gymnasiet någon gång har rymt eller kastats ut hemifrån minst ett dygn. År 2008 innebar det 25000 elever mellan 16 och 18 år. Det var vanligare i större städer, och flickor var drabbade i högre utsträckning än pojkar enligt studien. Läs hela studien >här<>här1< >här2< >här3<

Jag är ju kanske ganska naiv, men när jag hör att många av de unga hemlösa inte har någon kontakt med socialtjänsten blir jag ganska förskräckt. Jag har på något vis inbillat mig att socialtjänsten har rätt bra koll, och att de har en kontakt med de människor som har den typen av "uppenbart" hjälpbehov. Jag har inbillat mig att individernas fortsatta problem till stor del beror på tungrodd byråkrati, en vilja från socialtjänstens sida att hjälpa men hinder i form av regler och bestämmelser i form av krav på motprestationer och dylikt. Kanske att individen måste vara bevisat drogfri, arbetssökande eller andra krav som av någon anledning inte kan uppfyllas. Men jag har inte föreställt mig att det även rör sig om individer som socialtjänsten helt enkelt inte känner till, individer som kanske är berättigade till massvis med hjälp bara de etablerar en kontakt. En eloge till de människor som arbetar inom socialtjänstens uppsökande verksamhet, uppenbarligen fruktansvärt viktig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...