Sidor

söndag 20 maj 2012

Sista terminens kurser!

Många i min närhet frågar mig om jag är klar med utbildningen nu till sommaren eftersom jag skriver uppsats den här terminen (den 6:e terminen). Men sedan de gjorde om socionomutbildningen för några år sedan läser vi ju ytterligare en termin efter uppsatsskrivandet, en termin med valbara kurser på avancerad nivå.

Vad jag har förstått det så har alla inriktningar vissa kurser som de måste välja att läsa den här terminen, vår inriktning måste välja:
Organisation och ledarskap i socialt arbete, 7,5 hp
Kursplan och litteraturlista

samt att vi måste välja en av följande två kurser:
De äldre i välfärdsstaten, 7,5 hp
Kursplan och litteraturlista
Socialt arbete: Funktionshinder och välfärd, 7,5 hp 
Kursplan och litteraturlista

Jag valde där "Funktionshinder och välfärd" då jag blivit väldigt intresserad av funktionshinderområdet efter min praktik med en LSS-handläggare.

Sedan har vi alltså ytterligare 15 hp av terminen att välja kurser fritt. Jag sökte;



Utredningar om barn och unga. Juridik i socialt arbete 15 hp
Kursplan och litteraturlista

Dels därför att jag tycker att juridikkurserna samt utredningsmetodiken har varit några av de roligaste, intressantaste och mest användbara kurserna vi läst, och dels för att jag tror att man som socialsekreterare behöver mer juridiska kunskaper än vad man får under utbildningen.
På mitt förra sommarjobb frågade jag en arbetskamrat med socionomutbildning om hon hade några tips på vilka kurser som var bra att läsa på den sista terminen, och hon sade en klok sak; oavsett om man i framtiden kommer att arbeta med barn, ungdomar, familjer, hemlösa, kriminalvården, prostitution, funktionshinder eller äldreomsorg kommer man alltid att stöta på alkohol och droger. Hon rekommenderade därför en kurs i detta ämne, och därför sökte jag ävenl;

Socialt arbete med alkohol och drogproblem, 7,5 hp
Kursplan och litteraturlista

Jag var lite osäker på om man fick läsa fler poäng än heltid, men fick kort efteråt ett mail som bekräftade att det gick bra bara jag själv orkar med.Vilket jag tror att jag kommer att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...