Sidor

tisdag 22 maj 2012

Boktips: Tvångssyndrom/OCD: Nycklar på bordet (2002)


 Sedan en tid tillbaka har jag en nära vän som lider av tvångssyndrom, (OCD; Obsessive Compulsion Disorder). När vi först lärde känna varandra hade jag ingen kunskap alls om detta, annat än vad jag sett i filmer så som "Livet från den ljusa sidan" där Jack Nicholson spelar en osocial och ohyfsad författare som knäpper på lampknappar, tvättar händerna och undviker skarvar i gatubeläggningen. Det kanske inte är en så jättevetenskaplig källa...

Därför kände jag att jag behövde läsa på lite och jag började med att googla lite smått, då kom jag in på Svenska OCD-förbundet Anankes hemsida där det fanns en hel del intressant information. Men jag tyckte inte riktigt att det räckte, varvid jag lånade boken "Tvångssyndrom/OCD: Nycklar på bordet" skriven av Susanne Bejerot, på biblioteket.
Jag vet inte hur många gånger jag lånade om den boken, även efter att jag hade läst ut den kunde jag inte riktigt förmå mig till att lämna tillbaka den till biblioteket för den var så bra! Det är en riktig bibel för den som intresserar sig för den här diagnosen.
Där stod verkligen det mesta man kan tänkas fundera över. Vad beror det på? Vad händer inom personen under tvångshandlingarna? Är det någon skillnad på olika typer av tvångshandlingar? Hur ska omgivningen förhålla sig? Och så vidare och så vidare.

Det var dock en fråga som jag inte hittade svar på i boken, och det är; hur utvecklar sig tillståndet när personen blir äldre? Lugnar det ner sig, blir det värre, eller är det relativt stabilt? 
Jag ställde samma fråga fast om schizofreni till en psykiater som jag råkade på förra sommaren, och jag misstänker att svaret om OCD liknar det han gav angående schizofreni; det är olika från person till person. Men jag lekte ändå med tanken på att försöka kontakta denne Susanne Bejerot för att fråga om hon vet. Jag var också nyfiken på vad hon arbetar med idag. Det visade sig att det var Susanne Bejerot som startade Svenska OCD-förbundet Ananke 1989. Jag lyckades hitta hennes mailadress men jag skickade aldrig något mail.

Jag berättade för min vän att jag läst en bok om OCD och han blev väldigt intresserad och ville att jag skulle berätta vad jag läst. Efter en stund frågade han om det var Susanne Bejerot som skrivit boken, varvid jag förvånat bekräftade detta. Det visade sig att han för flera år sedan träffat henne.
Vi pratade och skojade om att han rent teoretiskt kunde utgöra ett av de exempel hon tar upp i boken vilket kändes väldigt lustigt.

Några veckor senare var vi två och åt på en restaurang inne i Stockholm, och precis när vi ska gå ser jag en kvinna bland gästerna som kändes bekant på något sätt.... Jag funderade en stund och kom sedan fram till att hon var väldigt lik de bilder jag sett av Susanne Bejerot. Det visade sig att det var hon! Hon kom ihåg min vän och när de stod och pratade fick även jag chans att skaka hand med Sveriges egen OCD-guru! ;-)

(P.S. Ja, min vän har givit sin tillåtelse till att bli omnämnd i detta blogginlägg!)

Uppdatering: En annan sak som är väldigt bra med den här boken är att den utförligt behandlar det faktum att tvångssyndrom är väldigt vanligt förekommande bland människor med autism, exempelvis Aspergers syndrom. Vissa andra böcker om OCD jag har läst nämner inte alls detta faktum, det står ofta inte ett ord om autism, vilket jag anser är en klar brist då det faktiskt är väldigt vanligt. Dessutom fungerar tvångssyndrom till viss del annorlunda hos en person som även har autism, ibland är "tvångshandlingarna" inte sammankopplade med ångest på samma sätt som hos en neurotypisk människa (dvs en person utan autism) utan har mer karaktär av ritualer och vanor, och behandling med KBT kan därför vara mycket mindre verkningsfullt. Detta tar Susanne Bejerot upp närmare i den här boken.



 "Tvångssyndrom/OCD: Nycklar på bordet" av Susanne Bejerot, Adlibris
Svenska OCD-förbundet Ananke

"Cecilia och det renstädade helvetet", radiodokumentär UR Play
"Glömde jag att stänga av spisen? Om att leva med tvångssyndrom", Radiodokumentär Del 1 och 2, P4


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...