Sidor

lördag 19 maj 2012

Debattartikel idag om våld i nära relationer och husdjur


På fredagar, lördagar och söndagar får jag DN i brevlådan, och jag börjar alltid med att kolla vad det är för debattartikel med i tidningen. I morse kunde jag förvånat konstatera att det är en bekant till mig som varit med och skrivit artikeln "När pappa slår värmer han ofta upp på hunden". Artikeln handlar om våld i nära relationer, om hur även husdjuren utsätts för våld och dessutom används för att upprätthålla maktförhållandet mellan den våldsutsatte kvinnan eller mannen och våldsutövaren. Att uppmärksamma detta problem är viktigt både för att ge de våldsutsatta djuren hjälp, men även för att förstå vilka mekanismer som får en person att stanna kvar i relationen och i och med det bättre kunna hjälpa den våldsutsatta individen att ta sig ur relationen.

För ett och ett halvt år sedan skrev jag här på bloggen om organisationen VOOV, Veterinär Omtanke Om Våldsutsatta. Det är en organisation som på ideel basis förmedlar jourhemsplatser till husdjur till människor som på grund av våld i nära relationer behöver uppsöka skyddat boende. Nathalie som först berättade för mig om detta initiativ är idag projektledare för organisationen, och det är hon (och 16 andra) som har undertecknat dagens debattartikel.

Sedan mitt första inlägg om VOOV har det hänt mycket för den här organisationen, och idag finns de förutom i Uppsala även i Stockholm,Göteborg, Malmö, Skaraborg, Jönköping och Borlänge. Planer finns också för att starta verksamheter i Halmstad, Sundsvall, Linköping, Eskilstuna, Visby och Östersund.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...