Sidor

tisdag 4 oktober 2011

Planerade besök på Aspergercenter

En verksamhet jag redan i början av praktiken planerade att besöka är Aspergercenter i Stockholm. Så här beskriver de sig själva;

Välkommen till oss på Aspergercenter!
Vi är ett stöd och kunskapscenter för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen Aspergers syndrom eller annan diagnos inom autismspektrum med normalbegåvning samt för deras anhöriga. Vår huvudman är Habilitering & Hälsa inom Stockholms läns landsting.

Vår verksamhet består av två team:

> Barn -och ungdomsteamet 7-17 år
> Vuxenteamet 18 år och äldre
Förra veckan surfade jag in på deras hemsida för att läsa på lite och ta fram ett telefonnummer och ringa och boka in ett studiebesök. Jag hittade då information om att de tar emot studiebesök på förutbestämda tidpunkter varje termin, och att höstterminens tillfälle att besöka dem är nu på fredag 7 oktober. Vilken tur att jag gick in och kollade, jag hade blivit mycket besviken över att missa det tillfället!

En tjej i min klass tipsade senare samma dag om att det dagen innan, den 6 oktober, är ett författarmöte med Kärstin Nilsson Björk på Rosenlund där Aspergercenter ligger. Det är för mig dock oklart om det är Aspergercenter som är arrangör, men föreläsningen utgår från boken "Släpp in mig!" som handlar om hur det är att ha en kärleksrelation med en man med Aspergers syndrom. Jag hittar inte någon information om den kvällen på Aspergercenters sida, men på Habiliteringens hemsida kan man läsa om det och anmäla sig. Tyvärr fanns inte boken "Släpp in mig!" varken på biblioteket här i kommunen, eller på Socialhögskolans bibliotek. Jag har beställt den från Adlibris men den kommer förmodligen inte hinna komma innan torsdagen. Jag hade gärna velat läsa den innan torsdagen, men det får gå ändå. Det ska bli mycket intressant att lyssna på, jag finner att det ofta är de anhörigas perspektiv som ger bäst insikt i hur funktionsnedsättningen fungerar "i praktiken".

Angående Aspergers syndrom kan jag säga att min mamma under flera år arbetade på daglig verksamhet för unga människor med den diagnosen, så det området har på något sätt alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag har även under mitt liv haft - och har även idag - bekanta som jag är ganska övertygad om har Aspergers syndrom även om de inte har blivit utredda.
Däremot har jag tidigare inte haft någon djupare förståelse för vad funktionsnedsättningen faktiskt innebär i praktiken, för både omgivning och den enskilda. Under min praktik så här långt har jag tyckt mig förstå att det är en ganska stor grupp, att den är växande, och att de ofta har en problematik som man har svårt att hjälpa dem med. Jag har i alla fall blivit väldigt intresserad av allt detta, och ser därför mycket fram emot både torsdagens och fredagens utflykter till Rosenlund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...