Sidor

tisdag 1 februari 2011

Rullstolstaxi i Stockholm

Lillkillen sover och jag har nackspärr, vilket ger mig ett ypperligt tillfälle att läsa på lite om färdtjänsten i Stockholm. Sedan 1 oktober 2008 har det i Stockholm funnits något som kallas för "rullstolstaxi" som utförs i ett samarbete mellan Landstinget och vissa taxibolag i Stockholm. Rullstolstaxi skiljer sig från den vanliga färdtjänsten och dess klumpiga bussar genom att man inte behöver förboka flera dagar innan (det räcker med en timmes framförhållning, och ringer man direkt till taxibolaget behövs inte ens det) och att man färdas i en vanlig, större, rullstolsanpassad taxibil.
Kunden åker hela vägen sittandes i rullstolen, och har möjlighet att ta med sig olika handikapphjälpmedel. Beställningen sker genom ett par av de verksamma taxiföretagen i Stockholmsområdet, de som har stiftat avtal med Landstinget om denna service. Målet är att så många som möjligt av taxibolagens bilar ska vara anpassade för transport även av rullstolsburna människor.

En äldre modell av färdtjänstbuss




Samtrans utför skol- och handikapptransporter och är med i rullstolstaxiavtalet


Så här ser många vanliga rullstolstaxibilar ut

I Storbritannien är det sedan 2004 lag på att alla taxibilar som rullar på landets gator ska ha möjlighet att transportera en rullstolsburen människa, något som kan tyckas som en självklarhet men som det inte finns några planer på att införa i Sverige. Varför inte det? Ska Sverige verkligen ligga mer än 7 år efter på området tillgänglighet?

När jag läser runt på nätet hittar jag enbart positiva upplevelser av tjänsten rullstolstaxi - men om det här har funnits sedan slutet av 2008, hur kommer det sig att de flesta jag pratat med under 2010 fortfarande berättar om långa väntetider, långa omvägar och krav på mycket god framförhållning? Det måste undersökas!





Färdtjänsten i Stockholms sida om rullstolstaxi

10 kommentarer:

  1. Hej,
    vi på Taxi 020 har varit med på denna resa sedan starten oktober 2008.
    Vi startade då igång i en liten skala och har fram till den sista januari 2011 kört parallellt med färdtjänstens timbetalda bussar.
    Man kan säga att Rullstolstaxikonceptet drog igång ordentligt under hösten 2010 för att börja gälla för fullt från den 1a februari iår.
    Detta kan vara en av anledningarna till att en del resenärer har haft synpunkter på långa väntetider m.m.
    Alla som är delaktiga i Rullstolstaxi ser stora fördelar för alla de människor som nyttjar dessa bussar.
    Vi på Taxi 020 har även lagt om prisbilden helt för de människor som är rullstolsburna men som inte har färdtjänst.
    Tidigare när knappt fanns några fordon så låg prisbilden på en ganska hög nivå, med timavgift och kilometerkostnad.
    Nu går dessa resor på en tariff på samma sätt som "vanliga" taxiresor, dock så har vi en extra bokningsavgift på 50:-.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack så jättemycket för din kommentar!
    Det var roligt att höra att systemet med Rullstolstaxi utökas ytterligare nu - och det kan ju vara på grund av den, tidigare, mindre omfattningen av just rullstolstaxi som de personer jag haft kontakt med fortfarande upplevt systemet med färdtjänst som både opålitligt och krångligt. Hoppas att det här faller ut väl och att alla inblandade parter fortsätter att vara nöjda, för människors möjligheter till transport är verkligen viktigt!

    SvaraRadera
  3. Det är ett mycket bra system för kunderna , men för dom som kör kommer det bli gratis arbete på sikt, dvs inga körningar inga pengar, bolagen beställer in fler bilar vilket gör att körningarna per bil minskar vilket ger sämre intäkt, och det ska förarna få betala,med andra ord gratis jour tid att sitta i bilen och inte få betalt för att kunderna inte åker = inte rättvist system, det borde istället vara en bra grundersätting + extra prov när det rullar extra mkt
    Besviken

    SvaraRadera
  4. Jag håller med personen innan mig. Jag kör rullstols taxi för ett av dom stora bolagen och lönen är ett skämt. En tonnåring som jobbar på Mcdonalds tjänar mer än vad jag och många av mina kollegor gör. Sluta ta in så otroligt många bussar som kör, blir bara sämmre för alla oss chaufförer... På sikt tror jag att detta kan slå tillbaka på bolagen genom att chaufförerna bara ställer bilen under den tiden man har rullstols taxi och eventuelt till och med slutar och börjar innom nått annat yrke. Då står dom stora bolagen där med en massa kunder som vill åka men har ingen som kan köra dom, å då går kunderna vidare till ett bolag som har bilar som kan köra och som i sin tur leder till att ett eller flera stora bolag går i konkurs.

    / Besviken chaufför

    SvaraRadera
  5. Håller med! Antingen skulle marknaden regleras eller systemet göras om för att det ska bli en positiv utveckling för alla dom som kör.

    SvaraRadera
  6. Vad roligt med så mycket kommentarer! Men nu blir jag nyfiken på vad taxichaufförer har för arbetsvillkor; Inga körningar - ingen lön, är det verkligen så? Tänker bara på en viss dokumentär om The Phone House som gick häromveckan....

    Jag tänkte mig att det skulle bli så att taxibolagen byter ut de vanliga bilarna mot bilar som kan köra en rullstol, och sedan är det enbart sådana bilar som rullar och som tar BÅDE rullstolsburna och vanliga kunder. Eller kanske inte enbart större bilar, men att det finns god tillgång på dem i alla fall, och att de bilarna tar alla sorters kunder.

    Vore väldigt tacksam om någon av er som har koll kunde berätta hur det ligger till? Kör man på provision?

    /Maria

    SvaraRadera
  7. Hej Maria!
    Det stämmer rullstolstaxi är provisionsbaserat, det finns både större bussar och caddys, men hela systemet bygger på provison, dvs inga körningar inga pengar, vilket ja tycker är helt fel med tanke på att man inte kan påverka sin lön utan är påverkad av hur många som åker och dels hur många bilar som bolagen tar in, så det är åkarna och framförallt förarna som får betala priset på det hela med sämre lön, vilket enligt min mening kommer på sikt leda till en mer oseriös bransch.
    Mvh/ Mr J

    SvaraRadera
  8. Som Mr J sa innan att lönen är provisions baserad det stämmer,,, Om man inte får nån körning så får man inte heller några pengar. Som tex om det skulle va torka på körningar på 1 månad ja då får vi 0 kr i lön, och vad händer då? Jo man har inga pengar till hyra, mat, och andra räkningar och då kommer kronofogden och plötsligt börjar en ond cirkel som är välldig svår att komma ur med bla betalnings anmärkningar och kanske till och med bli hemlös för man blev utkastad pga utebliven hyra. Så maria håll dig borta från denna branchen och om nån du känner skulle villja börja med detta så avråd dom. För detta blir inte bättre för facket skiter i oss, dom bryr sig inte att våra arbets villkor blir sämmre och sämmre.

    Mvh Rullstolstaxi personen

    SvaraRadera
  9. Tror på strejk i den här branschen om det skulle bli bättre! Jag själv skulle gärna ställa bilen men för det skulle alla förare behöva gå ihop, men ja tror många skulle gå med på det faktiskt, om det skulle ge positiv effekt för åkarna och dom som kör, jag kör själv , men är på väg att byta framöver, då ja inser det här är ett sjunkande skepp.
    Mr J

    SvaraRadera
  10. Håller med Mr J, strejk e enda alternetivet för att få rätt på detta. Jag liksom många andra i detta yrket tar nog första bästa chans att komma ifrån detta....

    Rulle killen

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...