Sidor

fredag 11 februari 2011

Filmtips: Dear Zachary


I går kväll tittade jag på dokumentärfilmen Dear Zachary som fram till tisdag kväll ligger på Svtplay. Den officiella beskrivningen av filmen lyder:

Amerikansk dokumentär från 2010. En kärleksfull hälsning från en mördad far till en ofödd son slutar som en gastkramande thriller. En av förra årets mest omtalade filmer.

Dagen innan hade jag börjat titta på den men tröttnade efter ca 20 minuter och stängde av, av en slump såg jag senare en diskussion om den på internet och alla som sett den var helt tagna, så jag bestämde mig för att se klart den ändå. Och ja, jag var också helt tagen av den efteråt. Underbar, hemsk och hjärtslitande film!

Dr Andrew Bagby

Den skildrar släkt och vänner till en man, Dr. Andrew Bagby, som nyligen blivit mördad. Filmaren Kurt Kuenne var själv nära vän med mannen och börjar intervjua Andrews vänner som ett sätt för Andrews ofödde son att lära känna sin far. Filmen spelas in samtidigt som förhandlingar pågår i rätten mot Andrews mördare, vilket resulterar i att filmen får några oväntade och obehagliga vändningar som vare sig de medverkande eller filmmakaren själv kunnat förutsäga. Det låter kanske inte så fängslande, men det var den!

Underbart söta lilla Zachary

Filmen innehåller trots allt så mycket kärlek och starka människor att jag bara satt och gapade. Och grät. Det gör jag inte ofta när jag ser på film, men nu får jag tårar i ögonen bara av att se på trailern av filmen Dear Zachary. Se den!







Filmen Dear Zachary's officiella hemsida
Dear Zachary på IMDB


Dear Zachary på Dox, Svtplay (fram till 2011-02-15)



Bagby, Dave (2007), Dance with the Devil: A Memoir of Murder and Loss, Key Porter Books

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...