Sidor

onsdag 16 februari 2011

Filmtips: An American Crime


För någon vecka sedan tittade jag på den verklighetsbaserade filmen An American Crime (2007) som handlar om vad som hände med den 16-åriga Sylvia Likens och hennes 15-åriga syster Jenny när deras föräldrar lät grannfrun Gertrude Baniszewski ta hand om de två döttrarna några månader, år 1965 i Indianapolis, USA.
Sylvia blev utsatt för trakasserier, misshandel och förnedring av både Gertrude och hennes 6 barn. Även utomstående grannbarn deltog i misshandeln.
Man kan läsa mer om det ökända fallet på exempelvis Wikipedia, eller Indystar.


Man kan verkligen ifrågasätta nyttan av att spela in en sådan här film. Den har fått fina recensioner och skådespelarna, med Ellen Page i rollen som Sylvia och Catherine Keener som Gertrude, gör ett strålande jobb. Men vad ger den tittaren?
Jag tyckte att filmen hade en obehaglig stämning från början till slut, även om den inte visar överdrivet detaljerat vad som sker, eller ens har med de värsta handlingar som Sylvia utsattes för... vilket jag tyckte var bra. Men den har som sagt var en väldigt obehaglig stämning, och många väldigt obehagliga scener - och jag mådde så klart dåligt efter att jag hade sett den vilket ju på ett sätt måste vara regissörens avsikt. Men räcker det med att röra upp tittarens känslor? Det är ju när allt kommer omkring inte speciellt svårt... Men sedan då?

Filmen An American Crime tycker jag på ett bra, inte övertydligt sätt, så smått försöker utforska karaktärerna och ta reda på de bakomliggande orsakerna till deras avskyvärda handlingar. Det finns nästan en... jag skulle inte vilja kalla det förståelse, men en vilja att gestalta karaktärerna på ett nyanserat sätt, till skillnad från exempelvis i den nyare filmen Precious (2009) där många av karaktärerna gestaltas nästan som parodier eller karikatyrer av sig själva.
Och det skulle vara lätt att avfärda de människor som begår den här typen av handlingar som rätt och slätt onda, men samtidigt måste man tvinga sig att se den utsatthet som de ofta lever i och de samhällsprocesser som gör övergreppen möjliga. Alla människor och alla händelser sker i ett sammanhang.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...