Sidor

onsdag 15 december 2010

Musikhjälpen 2010


Jag lyssnar väldigt sällan på radio, men i går hamnade jag under en biltur av en slump på P3 och jag hörde då att de just nu har en kampanj vid namn "Musikhjälpen 2010" som går ut på att samla in pengar för att stoppa handel med barn, trafficking.
Det är tre radioprogramledare som bor i en glasbur på Gustav Adolfs torg i Malmö, och sänder live dygnet runt mellan 13-19 december. Svt sänder även video från buren live på sin hemsida svtplay.
Lyssnarna får önska låtar genom att skicka sms-gåvor på 50, 100 eller 200 kronor och jättemånga kända och okända människor i Sverige har skänkt olika objekt som auktioneras bort till förmån för insamlingen. På radion pratade de om att Zlatan skänkt en tröja som var uppe på 10.000 kronor och jag såg på kampanjens tradera-sida att Filip och Fredrik skänker en middag tillsammans med dem och den är nu uppe i över 13.000 kronor!
En konstnär, Lars Lerin (jag tänker inte låtsas som att jag vet vem det är), har skänkt en akvarell + tillhörande bok och det är uppe i 50.000 kronor!!!

Är det inte underbart med kändisskap på det sättet? Det finns faktiskt tillfällen då det verkligen är användbart och värdefullt, då personen som för tillfället innehar det kan göra något riktigt bra med det - även för andra människor - om de själva har viljan. Det är ju tyvärr inte alla som har några sådana ambitioner, men jag blir så glad av att se sådant här!

Musikhjälpen är ett samarbete mellan SR, Svt och Radiohjälpen, och det är ett koncept som härstammar från Holland. Där heter det "Serious Request" och arrangeras tillsammans med Röda Korset. Förutom Holland genomförs det i Kenya, Belgien och Schweiz. I Sverige har det arrangerats sedan år 2008.

Musikhjälpen 2010, Sveriges Radio
Musikhjälpen 2010, Svtplay
Musikhjälpens auktioner, Tradera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...