Sidor

torsdag 2 december 2010

Boktips: Mig äger ingen

Åsa Linderborg är sedan förra året kulturchef på Aftonbladet och gav två år tidigare ut den självbiografiska boken "Mig äger ingen" som handlar om hennes uppväxt tillsammans med hennes far i Västerås på 70-talet. Fadern Leif Andersson var alkoholiserad och har i boken väldigt svårt att upprätthålla en ordnad vardag för sin lilla dotter som han har ensam vårdnad om. Det var flera år sedan jag läste boken, så jag har svårt att komma ihåg alla detaljer - men jag minns känslan den ingöt i mig. Jag blev fascinerad över att författarinnan inte framförde en "snyfthistoria" som så ofta är fallet när barn till alkoholiserade föräldrar skriver självbiografiska böcker (och det med all rätt givetvis). Istället fick jag genomgående känslan av att hon, Åsa Linderborg, trots sin part i målet kunde betrakta sin fader med väldigt objektiv blick, att hon såg både hans goda och hans dåliga sidor och att hon inte på något vis fördömde honom. Detta gör boken fruktansvärt gripande, och jag får en klump i halsen bara av att titta på omslaget - inte en obehagskänsla utan snarare en medkänsla med människorna i boken, och jag tänker på hur många människor det finns där ute i landet som är ensamma. Jag kan verkligen rekommendera den här boken; jag har försökt få min sambo att läsa den länge nu och jag hoppas att jag lyckas bättre med läsarna av den här bloggen för han har fortfarande inte börjat!

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad bra att mitt "tips" kan vara till nytta :] Men det låter ju helt sjukt att inte ha någon samtalsteknik under utbildningen! Samtal kommer ju ändå vara vårt främsta redskap när vi är färdigutbildade. Har ni inga rollspel eller samtalsövningar heller då?

    Hoppas du också gillar boken, jag tycker den är väldigt nyttig i alla fall. Lättläst är den med, och har exempel på riktiga samtal.

    Intressant blogg du verkar ha förresten, ska definitivt börja följa dig och dina studier. Kul att läsa någon som också går på termin tre, fast på en annan skola. :]

    /Malin

    SvaraRadera
  2. Ja jag blev ganska upprörd när jag insåg att vi inte kommer att ha någon kurs i samtalsteknik. Det vi har är en kurs som heter "Professionsspecifika färdigheter" som ger 1(!) poäng per termin och som ska vara "personlighetsutvecklande" ungefär - enligt kursbeskrivningen ingår det lite samtalsteknik i den. Men än så länge har inte jag sett något av det, absolut inte på den nivå som krävs för att man ska lära sig något! En poäng per termin innebär att vi har kanske en lektion i månaden eller något sådant, och vi har inga föreläsningar eller någon teori i den kursen. Helt värdelöst ur den synvinkeln det vill säga!

    Ja det känns verkligen inte alls bra att inte få den kunskapen, det är ju det vi kommer att arbeta med; att samtala med folk!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...