Sidor

tisdag 5 juni 2012

Socialstyrelsen anordnar seminarium i New York



Den 13 december 2006 antog FN en konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, och den undertecknades av Sverige den 30 mars 2007. 13 november 2008 ratificerades konventionen av Sveriges Riksdag.

Enligt artikel 40 i konventionen ska staterna regelbundet träffas och diskutera arbetet med konventionen, i en så kallad "statspartskonferens". Under våren 2011 utsågs Sverige till ordförandeland för konferensen, vilket gäller för två år. Som ordförandeland har man möjlighet att lyfta fram vissa frågor genom att exempelvis anordna ett seminarium under konferensen. Förra året anordnade Handisam, den svenska myndigheten för samordning av funktionshinderpolitiken, ett seminarium med temat attityder inom arbetsmarknaden.

Under 2012 är temat för statspartskonferensen "Kvinnor och barn med funktionsnedsättning", och på det temat har Socialstyrelsen nu fått i uppdrag av regeringen att anordna ett seminarium med temat våld mot kvinnor och flickor med funktionsnedsättning. Statspartskonferensen kommer att genomföras i New York under 12-14 september 2012.

Eftersom temat för statspartskonferensen är "kvinnor och barn" förstår jag inte varför seminariet ska exkludera våld mot pojkar med funktionsnedsättning. Om det ämnet för seminariet vore enbart "våld mot kvinnor med funktionsnedsättning" föreställer jag mig att det är våld mellan partners som avses, men nu när det även handlar om "flickor" tolkar jag det i så fall som att våld som utövas av föräldrar mot barn med funktionsnedsättning omfattas av temat. Och då förstår jag som sagt var inte varför våld mot pojkar inte ska behandlas.

När jag var på BUP Grinden (ett besök jag bloggat om tidigare här) fick jag veta att barn med funktionsnedsättningar löper långt större risk att bli utsatta för kränkningar och misshandel än andra barn. Det räcker egentligen med att barnet har en födoämnesallergi för att risken ska öka!
Minsta lilla belastning på föräldrarna så ökar risken, det är egentligen logiskt men också skrämmande. Jag har ingen statistik på hur mycket risken ökar, men jag ska försöka leta fram det...





Conference of States Parties to the Convention on the Rights of Persons with Disabilities,FN

Konvention om rättigheter för människor med funktionsnedsättning
Sällan Sedda, utbildningsmaterial om våld mot kvinnor med funktionsnedsättning, Socialstyrelsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...