Sidor

lördag 7 april 2012

Recension: Anhörig (2004)

Nu är det några år sedan jag läste Katerina Janouchs bok "Anhörig" första gången, och sedan den gången har jag hunnit med att läsa den ytterligare 2-3 gånger. Snart ska jag läsa den igen!

Det är en delvis självbiografisk bok som handlar om "Marisa", en 27-årig ensamstående mamma som jobbar som copywriter. En dag träffar hon den 20-årige, hippa "Rickard", som äger sin egen skivaffär och är flitigt involverad i Stockholms krogliv. De blir genast kära och börjar ett liv tillsammans.
Tidigt i relationen märker Marisa att Rickard dricker väldigt mycket, men bortförklarar det till en början med att alla i deras omgivning dricker alkohol, att det "hör till" och inte är något problem. Sedan, när hennes misstankar väcks om att det ändå är något med Rickards alkoholkonsumtion som inte är riktigt sunt tar det ändå ett långt tag innan hon känner sig säker på sina egna känslor. Hon beskriver i boken hur hon var osäker på vart gränsen går, rädd för att vara en "nitisk moraltant".
I bokens första kapitel slår hon fast att det egentligen är mycket enkelt; så fort man börjar fundera för sig själv, så fort man har en magkänsla som säger att något kanske inte är helt okej, då finns det ett problem.

Innan jag läste boken första gången var jag väldigt skeptisk till hur den skulle vara, för jag upplever att dylika skildringar ofta lämnar mig med en sådan känsla av frustration att det nästan är plågsamt att läsa boken; jag tycker oftast att huvudpersonen beter sig på ett sätt som jag själv inte alls kan relatera till. Jag irriterar mig ofta nästan lika mycket på skildrarens beteende som de jobbiga händelser hen utsätts för.
Men min oro var obefogad, för den här boken ger mig inte alls den jobbiga känslan av frustration! Jag vet inte om det möjligtvis beror på att huvudpersonen Marina framstår som mer handlingskraftig än andra liknande karaktärer, men mer troligt beror det på att Katerina Janouch är fenomenal på att beskriva situationer, känslor och sinnestillstånd på ett sådant sätt att man förstår dem.
För mig blir det som läsare så tydligt, så "enkelt" att förstå hur det är att leva med en missbrukare. Hur mycket tid och energi som går åt för den anhörige att oroa sig, att ta hand om hela familjen själv, och till att hålla fasaden uppe. Och därmed blir det också väldigt tydligt hur mycket stöd som skulle behövas till de anhöriga i situationer där missbruk "uppdagas" i en familj.

"Jag trodde inte att en alkoholist kunde vara ung, snygg och framgångsrik." säger Katerina i sitt sommarprogram i P1 från 2009-07-14. "När det finns pengar och status är det lätt att kamouflera missbruket".
Och det är också en av sakerna jag gillar med boken; den visar en annan sida av missbruk idag. Missbruk i en barnfamilj där båda föräldrarna har pengar, bra jobb, socialt nätverk och status.





Katerina Janouch, officiell hemsida
Anhörig, om boken på Adlibris
Al-Anon, grupper för anhöriga eller vänner till individer med alkoholmissbruk


Katerina Janouchs sommarprogram i P1, 2009-07-14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...