Sidor

onsdag 2 november 2011

Uppdrag Granskning ikväll igen

Ikväll handlar det återigen om socialtjänsten i SVTs program Uppdrag Granskning. Det rör ett fall i Sandviken där socialtjänsten valde att omhänderta två små barn då det inkommit anmälan om misstanke om sexuella övergrepp. Föräldrarna friades senare från misstankarna om övergrepp i tingsrätt och hovrätt, och de fick också tillbaka sina barn.
Vad jag kan uttyda av det som står på programmets hemsida består "scoopet" av det faktum att föräldrarna var oskyldiga. Och ja, det kan ju hända att sådana här misstankar är ogrundade. Men ibland är de inte det. Hur ska socialtjänsten agera då? Misstanke finns och de är skyldiga att se till barnets bästa. Jag förstår inte riktigt nyhetsvärdet i historien. Socialstyrelsen har granskat ärendet och konstaterar att socialnämnden i Sandviken inte gjort något fel. Hur kan man då, som ett påstått seriöst program, göra en nyhet av hela ärendet? Det tycker jag är en intressant fråga! Vi får se om jag får en större förståelse för "rubrikerna" efter programmet...

Läs gärna socialnämndens egen kommentar till det inträffade på SVT Debatt!

1 kommentar:

  1. Jag ska se den på Play i dag hade jag tänkt, så min kommentar kan bli lite skev.

    Jag tänker mest på mig själv och andra som föräldrar. Att någon kan ringa in och anmäla, man blir av med sitt eller sina barn och sen tar det lång tid innan en sån här historia kan klaras upp. Skulle någon komma och ta min dotter och jag beskyllas för någonting dylikt vet jag inte vad jag skulle ha gjort.

    Å andra sidan vet jag att media gör en historia på sitt sätt. Min åsikt bygger på en kortare text jag läst innan. Det kan ju ha funnits fler indicier.

    Dessutom vet man att socialtjänster ute i landet brustit förr och att ingen tycks ha uppfunnit en gyllene medelväg - om det finns någon. När det brister kan det gå så förbannat illa, men det gör ju inte att man inte känner med oskyldiga.=)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...