Sidor

söndag 24 september 2017

Boktips: Alla katter har AST

Okej, nu när jag gick in för att skriva det här inlägget såg jag att det är tre år sedan jag skrev ett inlägg här på bloggen sist! Jag visste att det var länge sedan, men inte att det var så länge sedan. Det känns som att det krävs ett "hej jag är tillbaka-inlägg" där jag skriver och förklarar mig samt uppdaterar om vad som hänt sedan sist. Jag ska försöka skriva ett sådant. Men tills dess, håll till godo med ett boktips!



Jag var på biblioteket med äldsta dottern i helgen, och fick av en slump syn på den här ljuvliga lilla boken: "Alla katter har AST", skriven av Kathy Hoopman.

De senaste åren har det ju kommit en hel del böcker riktade till barn, för en ökad diagnosförståelse. Den här boken tar på varje sida upp en "trait", en egenskap, som förknippas med autismspektrumstörning och illustrerar denna med en rolig kattbild.
Genialt!

Det känns som att kattbilderna tillför ett humoristiskt inslag som avdramatiserar läsningen av boken. Boken blir rolig att läsa, och blir även ganska opersonlig. Vilket kan vara bra, som ett första närmande av diagnosen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...